░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

8/20/15

Gambar Pengantin Perempuan ‘Belanja’ Jadi Viral


RIUH jadinya apabila sebuah gambar memaparkan sepasang pengantin yang baharu sahaja bernikah menunaikan solat sunat ‘bersama’ mendapat kritikan hebat daripada pengguna media sosial tempatan.
Gambar itu mencetuskan pelbagai reaksi akibat kesalahan yang ditunjukkan adalah amat jelas di mana posisi atau kedudukan makmum iaitu si pengantin perempuan yang dikatakan kurang tepat dari segi syarak.
Selain itu potongan gaun pengantin perempun yang digunakan untuk bersolat juga adalah agak ketat sehingga memaparkan jelas bentuk tubuh pinggulnya sendiri apatah lagi terbuka dipandang bukan muhrim.
Memang memakai telekung bukan benda wajib, namun bagi wanita, pakaian untuk solat mestilah longgar dan tidak menampakkan secara nyata rupa bentuk tubuh badan demi mengelakkan bahaya ‘fitnah’ mata.

Bak kata seorang netizen hanya dikenali Wan Mohamad Fadhli memberikan komen pedas terhadap gambar itu. “Suami bayar mas kahwin, lelaki lain yang jamu mata free.. tu namenye belanja.”

Bukan niat kami untuk menjatuhkan maruah individu tersebut, namun perkara seperti ini yang mungkin pernah berlaku adalah sebenarnya pengajaran bagi dijadikan renungan buat kita semua bersama agar tidak berulang lagi.
Di dalam kaedah tatatertib sembahyang, seorang suami yang mengimamkan isteri ketika bersolat jemaah harus berada di hadapan isteri dan kedudukan isteri pula mesti di belakang suami, bukannya di tepi suami.
Kedudukan di tepi imam itu adalah posisi lazim untuk seorang makmum lelaki jika solat dilakukan secara berdua manakala jika bertiga atau lebih, barisan saf adalah dalam keadaan lurus melintang panjang di belakang imam.
Seperti mana gambar kombo ditunjukkan oleh personaliti popular, Ustaz Don Daniyal mengenai kedudukan sebenar untuk bersolat jemaah bagi pasangan suami isteri berdua sahaja, inilah rupanya bentuk posisi yang betul.

don1

Perkara ini turut dijelaskan lagi oleh pendakwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus menerusi pertanyaan yang diajukan kepadanya mengenai kedudukan solat secara berjemaah antara suami dan isteri.
Semoga kita semua mendapat pengajaran bersama. – MYNEWSHUB.CC


__________________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
AIK?..BACA JE, KOMEN LA SIKIT :)
__________________________________________________________

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com