░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

7/11/15

Dengan Hanya Sebatang Rokok Kampung Ini Boleh Terbakar


Desa Nanjiawan, di selatan-barat China dikenali sebagai Kampung Api Ghaib. Udara di sana begitu pekat dengan gas metana yang dengan hanya satu percikan api boleh mencetuskan kebakaran besar. Warga desa telah belajar untuk hidup dengan memanfaatkan gas metana, tetapi mereka juga sangat berhati-hati ketika bekerja, supaya tidak memulakan kebakaran tanpa sengaja.

Gas metana di udara desa ini sebenarnya berasal dari tanah - ianya merembes keluar dari tanah, menyebabkan udara secara rawak meletup menjadi bola api. Kepekatan gas yang begitu tinggi bahawa tidak seorangpun di desa pernah berani menyalakan rokok atau menggunakan peralatan elektrik. Mereka harus berhati-hati apabila bekerja di ladang juga, kerana alat logam mereka boleh membuat percikan api jika terkena hentaman batu.





sumber
__________________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
AIK?..BACA JE, KOMEN LA SIKIT :)
__________________________________________________________
sumber

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com