░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

9/7/14

Nasi Budget Berlauk Rm2.90 Di Kuala Ibai



KUALA TERENGGANU - Prihatin terhadap kesan kenaikan harga barang dan makanan, sepasang suami isteri mengambil inisiatif membuka gerai menjual nasi berlauk dengan harga serendah RM2.90 sebungkus berdekatan kediaman mereka di Kuala Ibai.
        
Safniza Yusoff, 44, berkata, pada mulanya idea menamakan Nasi Budget untuk nasi berlauk yang dijualnya itu dicetuskan suaminya, Mohamad Syafie Muda, 52, selepas melihat sebuah gerai sama yang menjual nasi dengan harga murah di Gong Badak.
        
“Sebenarnya, nasi berlauk dengan harga murah ini telah banyak dijual terutama jika berkunjung ke Kota Bharu, Kelantan.
        
"Di sini pun ramai juga yang jual nasi berlauk dengan harga murah kerana kita faham kehendak pelanggan terutama mereka yang bekerja dan pelajar," katanya.
        
Menurut Safniza, kebanyakan pelanggan mereka dalam kalangan kakitangan awam dan swasta serta golongan pelajar.
        
"Kita faham mereka yang sibuk bekerja juga mahu berjimat kerana kedudukan ekonomi dan kos hidup yang tinggi masa kini,” katanya.
        
Katanya, dia dan suami membelanjakan hampir RM300 sebagai modal untuk membuka gerai Nasi Budgetnya yang baru beroperasi empat bulan sejak Mei lalu.
        
“Kami membelanjakan RM300 sebagai modal termasuk membeli peralatan menjual selain bahan mentah.
        
"Kami menetapkan harga RM2.90 bagi sebungkus nasi bersama lauk ayam, sayur timun, sambal belacan dan kuah kari," katanya.
        
Katanya, sebelum musim perayaan dahulu, jam 1.30 petang gerainya sudah ditutup kerana nasi yang dijual sudah habis.
        
Kini selepas musim perayaan jualan agak perlahan, bagaimanapun mereka masih menerima sambutan menggalakkan daripada pelanggan.
        
Safniza berkata, sebelum ini dia dan suami sahaja aktif menjual, kini dia mempunyai seorang pekerja untuk membantu menjual Nasi Budget itu.
        
“Saya pun tidak menang tangan untuk melayan pelanggan yang datang ramai dalam satu masa, sebab itulah ambil keputusan untuk mengambil pembantu.
        
“Dalam sehari, enam hingga tujuh ekor ayam dipotong 16 habis dijual. Biasanya saiz ayam untuk Nasi Budget ini agak kecil sedikit berbanding nasi berlauk yang dijual pada harga biasa,” katanya.
______________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
p/s: please leave our comments also
tolong komen sekali ye post ini
______________________________________________________

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com