░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

9/16/14

Aktiviti Wad Sakit Mental Seharian


Ipoh: Makan tidur, makan tidur! Mungkin itu antara rutin harian yang terlintas dalam fikiran segelintir masyarakat mengenai pesakit yang tinggal di hospital mental.

Namun, bukan itu yang berlaku di Hospital Bahagia Ulu Kinta (HBUK) kerana realitinya masa lapang mereka terisi dengan aktiviti cukup menarik, terutama bagi penghuni Wad Kebun

Menanam pokok bunga dan sayur-sayuran selain menternak ikan dan ayam serama antara kegiatan hakiki yang jelas kelihatan sebaik saja memasuki pekarangan utama Wad Kebun Lelaki seluas 81 hektar di hospital terbabit.

Dari jauh dapat dilihat kira-kira 10 penghuni mundar-mandir di kebun. Ada yang memberi makan ikan, ada seakan berbual dengan ayam di reban dan pelbagai lagi gelagat.

RUMAH yang disediakan untuk penghuni HBUK.


Diiringi udara segar dengan persekitaran menyejukkan mata, kebun itu mungkin tidak dapat bertahan lama tanpa penjagaan rapi oleh penghuni yang diajar oleh kakitangan sejak mula memasuki wad itu.

Pesakit kelihatan seronok melakukannya sehingga ada yang seakan menganggap sesetengah pokok atau ternakan sebagai tanggungjawab mereka untuk menyiram, membaja, memberi makan dan sebagainya.

Menurut Pembantu Perawatan Kesihatan HBUK Mohd Zaki Mohd Daud, 57, rutin pesakit wad itu bermula jam 6.30 pagi sebaik bangun daripada tidur sebelum mandi, kemas katil, makan ubat dan tidak terkecuali menyanyikan lagu Negaraku.

Ia disusuli sarapan pagi sebelum semua penghuni melakukan aktiviti bebas dengan pemantauan kakitangan dan disebabkan pesakit di wad itu  dalam kategori semakin pulih, mereka berkebolehan untuk berkebun dan cukup berdisiplin.
______________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
p/s: please leave our comments also
tolong komen sekali ye post ini
______________________________________________________

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com