░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

2/12/14

Komputer Virus, Careto Kini Didedahkan Setelah 7 Tahun Menyerang Pengguna


hacker-web-careto
Firma sekuriti atas talian terkenal, Kaspersky Lab terbaru menyediakan laporan terbaru yang mendedahkan tentang virus yang terkenal iaitu Careto, yang mempunyai algoritma yang terlalu kompleks telah menyerangan pengguna lebih kurang 7 tahun. Ia dipanggil “The Mask” atau dalam bahasa malaysia topeng yang membawa maksud Careto dalam bahasa Sepanyol. Perkataan Careto ini telah dijumpai dalam kod virus tersebut dan didapati virus ini menumpukan kepada serangan kepada institusi, agensi kerajaan dan juga syarikat-syarikat besar.
Menurut Kaspersky Lab, ia telah menyerangan sebanyak 380 indvidu yang berlainan yang mempunyai sebanyak 1000 ip daripada 31 buah negara dan Malaysia juag tersenarai dalam serangan tersebut. Kaspersky pertama kali menjumpai virus ini apabila salah seorang pengguna telah menerima email yang merupakan salah satu teknik phishing untuk membawakan pengguna kepada sebuah laman web palsu.
careto-code-kaspersky
Kaspersky juga mengakui ia merupakan virus menggunakan teknologi yang canggih dan sukar untuk dihentikan. Ia boleh menyerang di pelbagi sistem pengoperasian termasuk Windows, Linux, Mac juga pada sistem pengoperasian mudah alih iaitu Android dan iOS. Apabila ia telah berjaya memasuki sistem pengoperasian tersebut, ia boleh mengawal sepenuhnya komputer dan mengintip semua data pengguna walaupun telah menggunakan teknik encryption.
Apabila Kaspersky berjaya untuk menjumpai cara untuk menghentikan virus ini, ia membuat kesimpulan teknologi yang digunakan hanya mampu untuk dibangunkan oleh agensi kerajaan walaupun mereka tidak tahu negara yang menciptanya. Kaspersky juga mengakui menggunakan teknologi milik mereka, pengguna tidakperlu risau tentang masalah ini kerana mereka boleh menghentikan virus ini.

______________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
p/s: please leave our comments also
tolong komen sekali ye post ini
______________________________________________________
Sumber : Engadget

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com