░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ ░░░░█▀█░█░░░█▀▀░█▀█░█▀▀░█▀▀░░░░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░░░░░ ░░░░█▀▀░█░░░█▀░░█▀█░▀▀█░█▀░░░░░█░░░█░█▀░░░█▀░░░░░░█░░█▀█░█░░▀▄░░░░░ ░░░░█░░░█▄▄░█▄▄░█░█░▄▄█░█▄▄░░░░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░░░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

11/4/13

Kajian: Wanita punggung besar lahirkan anak pintar

©Shutterstock.com/ Oliver Sved

Saiz punggung yang besar bukan hanya membuat wanita kelihatan seksi tetapi juga boleh bermanfaat bagi keturunannya kelak.

Satu kajian yang dilakukan pada 16.000 wanita menunjukkan bahawa wanita yang mempunyai saiz punggung besar lebih sihat daripada wanita yang mempunyai punggung kecil. Wanita degan punggung besar juga diketahui berisiko rendah untuk terkena penyakit kolesterol, diabetes, dan penyakit jantung.

Hal ini kerana wanita yang mempunyai punggung besar cenderung mempunyai tahap kolesterol yang rendah dan menghasilkan hormon metabolisme gula yang lebih tinggi , berbanding dengan wanita berpunggung kecil, seperti dilansir oleh Huffington Post ( 01 /11).

Namun tak hanya wanita saja yang mendapat manfaat dengan punggung yang besar, melainkan juga keturunannya. Kajian ini menunjukkan bahawa wanita bepunggung besar cenderung melahirkan anak yang pintar . Hal ini kerana mereka memberikan pengambilan lemak omega-3 yang cukup pada anak, dan berkaitan dengan perkembangan otak mereka.

Hasil kajian ini diterbitkan dalam International Journal of Obesity University of Oxford pada tahun 2010. Namun telah banyak dibincangkan semula dalam berbagai macam laman kesihatan.

merdeka.com
______________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
p/s: please leave our comments also
tolong komen sekali ye post ini
______________________________________________________

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Buddy-On9 © 2015 - Designed by Templateism.com